Kontaktperson 

Hvad er en støttekontaktperson?

En støttekontaktperson er en person, der knyttes til børn og unge, der har behov for støtte eller vejledning. En støtte- og kontaktperson kan for eksempel støtte barnet eller den unges fritidsliv, bistå med hensyn til uddannelse, yde støtte i at komme op om morgenen og støtte i sammenhænge hvor banet eller den unge skal færdes alene – fx ved transport. En støttekontaktperson kan også være til rådighed, når barnet eller den unge har behov for en voksen at tale med samt yde støtte på det helt nære, personlige plan. Kontaktpersonerne er ikke tilknyttet en fast bopæl, men kommer der hvor barnet/den unge har brug for det. Det kan bl.a. være ved fritidsaktiviteter, i hjemmet m.m.

I Coach Center tilbyder vi fleksible løsninger. Faste månedlige timeantal er en mulighed, faste ugentlige timetal er en anden, ligesom vi også er åbne for andre løsninger.

Coach Center støttekontaktpersoner

Støttekontaktpersoner fra Coach Center dækker over et bredt spektrum af faglighed. Vores støttekontaktpersoner er som oftest pædagoger, lærer, socialrådgivere, sygeplejeskere eller lignende. Der kan også være støttekontaktpersoner, der har erfaring, som gør dem særligt kvalificerede som støttekontaktpersoner i forhold til helt specifikke opgaver.

Som støttekontaktperson træder vores medarbejdere ind i den rolle, der er behov for. Vi tilknytter en fast støttekontaktperson, som vil være den primære medarbejder på sagen. Det er vores erfaring at det er vigtigt for processen, at støttekontaktpersoner lærer barnet at kende og kan give barnet/den unge den støtte, du har behov for. I nogle sager har vi gode erfaringer med at tilknytte to ellers flere faste støttekontaktpersoner for at sikre kontinuitet og tryghed.

Coach Centers støttekontaktpersoner er en fleksibel løsning for både sagsbehandler og familie. Du kan booke dem helt ned til to timer per gang og vagten starter først. når de møder ind hos barnet. 

Kontakt os og hør mere om de fleksible muligheder, vi tilbyder.

Forståelse og respekt er kernen i vores model

Helt centralt for vores model er, at vi møder de unge netop dér, hvor de er. Vi skaber en relation, hvor respekten går begge veje, og den unge først og fremmest mødes med forståelse. Centralt er også, at alle unge bliver behandlet ens med de forskelligheder, de hver især har. Vi lægger stor vægt på at have en rød tråd i vores forskellige forløb med de unge, netop for at skabe stabilitet og varige resultater. Denne model har siden vores opstart i 2007 genereret enorm succes i vores tidligere forløb og er derfor en metode, der virker, og som vi er stolte af hos Coach Center.

Målet med forløbet er naturligvis individuelt fra person til person, og det kan fx være at komme ud af et skadeligt forbrug, kriminalitet eller sociale problemer, og i stedet komme i uddannelse eller arbejde. Til at opnå den enkeltes mål finder vi, sammen med den unge, metoden og midlerne til at komme på rette kurs. Centralt for vores model er altså, at den unge skal tage ejerskabet over eget liv tilbage. Derfor giver vi ikke blot en løsning, men opfinder den i stedet sammen med den unge, så den unge selv er med til at skabe resultater, der holder på lang sigt.

Sådan fungerer en støttekontaktperson for unge.

Når man i den enkelte kommune vurderer, at der er behov for en støttekontaktperson for unge, kan kommunen tage kontakt til Coach Center. Vi hjælper således med at finde den rette til opgaven.

Vi følger kommunernes udleverede handleplaner og rapporterer nøje udviklingen hos den enkelte unge tilbage til samarbejdspartneren.

Tilbuddet

Der udarbejdes i hver enkelt sag en samarbejdsaftale, der beskriver barnets/den unges behov for socialpædagogisk støtte. Der kan eksempelvis være tale om støtte indenfor følgende områder:

  • Støtte til at passe skolen
  • Forholdet til forældrene
  • At være bindeled mellem barnet/den unge, hjemmet og skolen
  • Støtte til at indgå i fritidsaktiviteter og sociale relationer
  • Rådgivning og støtte i familien
  • Stabil og fortrolig voksenkontakt
  • Forebygge kriminalitet og misbrug
  • Støtte i overgangen til egen bolig

Endvidere er det Coach Centers opgave at koordinere indsatsen indenfor handleplanens rammer, så der bliver helhed i indsatsen og hjælpen bliver sammenhængende. Den unge får tilknyttet en kontaktperson, som er til rådighed døgnet rundt – såvel for den unge som overfor offentlige myndigheder.

Lovgrundlag

Servicelovens § 52 stk. 3 nr. 6

Målgruppen

Hjemmeboende børn og unge under 18 år, der har behov for støtte og en fortrolig voksenkontakt, som ikke kan udfyldes i familien.

Formål

Det overordnede formål er at sikre barnet/den unges sundhed og udvikling.

Pris

Prisen fastsættes ud fra opgavens karakter og omfang.

Visitation

Vi stiller gerne op til drøftelse af en sag. I visitationsfasen mødes vi først med rådgiver og andre relevante fagpersoner. Dernæst deltager den unge selv og evt. forældrene. Endelig mødes vi med den unge alene for at få et billede af den unge, uden de voksne er til stede. Til sidst udarbejdes en skriftlig kontrakt og samarbejdsaftale.